ILMU

Ilmu yang tidak diamal seperti pokok yang mati.

DISIPLIN

Membentuk kejayaan yang lebih bermakna

KEJAYAAN

Pasti didakap dengan usaha, doa dan tawakkal yang jitu. Be the One!
 

Monday, February 06, 2012

Apakah sebabnya kita sering lupa apa yang diajar/dibaca ?

Manusia dilahirkan dengan 'anugerah' yang tiada bandingnya iaitu 'otak'... walau bagaimanapun, setiap yang dijadikan adalah digunakan untuk kita berfikir dan menggunakannya semaksima mungkin untuk kebaikan dan kejayaan kita.

Di sini, saya ingin kongsikan antara punca anda lupa apa yang dibaca/diajar.

1. Kerana Gangguan - Membaca perkara-perkara lain selepas buku pelajaran/ulangkaji menyebabkan soal peperiksaan luput dari ingatan, betul-betul?
- Ini disebabkan sistem memori anda tidak dapat 'capture' atau 'save' maklumat sepenuhnya. Ia memerlukan sekurang-kurangnya 15 minit untuk menganalis maklumat yang dibaca. Apa yang anda perlu buat adalah sentiasa baca dengan kadar yang perlahan dan menulisnya semula berulang kali. pastikan anda minum air secukupnya untuk 'kelinciran' pembacaan.

2. Tumpuan / Perhatian / Fokus - Tanpa perhatian/fokus sepenuhnya ketika membaca menyebabkan perkara tersebut tidak kekal lama.
- Dalam apa hal sekali pun, fokus amat penting. Anda perlu meletakkan minda anda paha tahap terbaik untuk menerima apa yang dibaca. Pastikan tiada gangguan seperti bunyi bising, barang bersepah (gangguan mata) dan suasana mestilah tenang (ikut definasi anda).

3. Faktor Masa - Masa yang berlalu terlalu lama mungkin menyebabkan anda lupa akan apa yang telah dibaca/dipelajari.
- Mengapa ini berlaku? kerana anda tidak ulang, ulang dan ulang. Oleh itu, menulis atau melukis apa yang dibaca akan meningkatkan kualiti ingatan/kefahaman anda. Paling penting anda perlu ingat 'practice make perfect' dan jadikan ilmu itu sebagai 'habit' yang tidak akan mati sampai bila-bila.

Nescaya, apa yang anda lakukan pasti berjaya. Sentiasa perbaiki kualiti ingatan kita dengan merehatkan otak dengan betul (tidur, minum air, bersenam) dan sentiasa dalam keadaan bersedia untuk 'menerima' ilmu tersebut.

Jangan lupa, tanamkan minat anda dan carilah orang yang pakar untuk bertanya.

Terima kasih atas bacaan anda. Semoga anda berjaya.

No comments:

Post a Comment

Cabar

Jaguh tulen sentiasa mencabar dirinya sendiri untuk menang.

Kawan

Teman yang baik akan menjayakan temannya.

Peluang

Peluang yang baik hanya sekali, jangan sia-siakan.